שאלות ותשובות

כיצד לקבוע תור לרופא ? איך ניתן לקבל מרשם או הפניה ? מה עושים אם שכחתי כרטיס ?
הקליקו על השאלה ותקבלו תשובה מפורטת. עדיין לא מצאתם תשובה לשאלה שלכם ?
אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר או לפנות למוקד מכבי ללא הפסקה בטלפון *3555.

לתשומת לבכם, המידע באתר זה הינו כללי בלבד.

אני צריך תור לרופא. כיצד אוכל להזמין תור ?

יש שלוש דרכים לזימון תורים למרפאה :

  1. מוקד שידורית בטלפון 03-5124050 (מענה אנושי 24/7)
  2. אתר מכבי Online – להזמנה לחץ כאן.    (סרטון הסבר הזמנת תור באתר)
  3. אפליקציית מכבי בסמארטפון.    (סרטון הסבר הזמנת תור באפליקציה)

 

בכל יום יש תורים שמורים למקרים דחופים – חום מעל 38.5, לחץ בחזה, קוצר נשימה, כאב לא נשלט.
במקרים אלו, במידה ולא הצלחת לתאם תור בדרכים הנ"ל יש לפנות למזכירות המרפאה בטלפון או דוא"ל לתיאום (המטופל יתבקש להתאים את עצמו לרופא). נא לא להתקשר למרפאה לתיאום תורים שאינם דחופים.

 

נא להגיע בזמן לתור שקבעתם. מטופל שיגיע באיחור יאלץ להמתין עד לתור הפנוי הבא, או לסוף המשמרת.
נא לא להגיע ללא תיאום מראש. נא להקפיד לבטל תור שאינו נחוץ.
בכל תור ניתן לתת מענה למטופל אחד בלבד.


 

 

אמצע הלילה, אני עם חום גבוה, והמרפאה סגורה. מה עושים ?

מכבי מפעילה מערך מוקדי-חירום אשר נותנים מענה למצבים רפואיים דחופים בשעות שבהן המרפאות אינן פעילות. המוקדים פועלים בימי השבוע בשעות הערב, ובסופי שבוע במשך כל שעות היום והערב.
לאיתור מוקד חירום (כללי / טראומה / נשים) לחצו כאן.
בכל פניה למוקד תבדקו ע"י רופא ואחות, ובמידת הצורך יבוצעו בדיקות מעבדה, צילומים או אק"ג. במוקד נשים יבוצעו אולטרסאונד וניטור עוברי. במוקדי החירום ניתן לקבל מגוון טיפולים, כדוגמת עירוי נוזלים, אנטיביוטיקה, אינהלציות, משככי כאבים, קיבועים או גבס, הדבקת חתכים ועוד.
פניה למוקד ללא הפנית רופא כרוכה בעלות סמלית.

 

במקרה של התלבטות רפואית, ניתן להתייעץ עם מוקד האחיות של מכבי. מוקד האחיות פעיל 24/7, בטלפון 3555* שלוחה 4.  במקרים רבים האחיות יוכלו לתת מענה או הכוונה. אם לא ימצא פתרון לבעיה, תוכלו לקבל מהאחות המייעצת הפניה למיון.

 

מטופל שהופנה לחדר מיון יכול לפנות לכל אחד מבתי החולים בארץ, לפי בחירתו. כאשר מטופל פונה לחדר המיון ללא הפניה, ואינו מתאשפז, הוא יחויב בתשלום גבוה. פניה בשעות הלילה המאוחרות, או במצבים רפואיים מוגדרים, תחוייב באגרת מיון מוזלת.

לחצו כאן למידע נוסף באתר משרד הבריאות לגבי פניה לחדר מיון.


 

הגעתי למרפאה, אך שכחתי כרטיס. מה עושים ?

כל ביקור במרפאה, לכל מטרה, מחייב הצגת כרטיס מכבי.
הכרטיס משמש לזיהוי ודאי של המטופל, וכן לדיווח לשם תגמול הרופא בגין השירות.
כאשר אתם מבקשים שירות עבור בן משפחה, יש להגיע עם הכרטיס שלו.
בהגעתכם למרפאה יש להעביר כרטיס אצל המזכירה.

 

במידה ושכחתם כרטיס יש לקבל "אישור ביקור ללא כרטיס" באחת מהדרכים הבאות :

  • מוקד מכבי ללא הפסקה (3555*, שלוחה 8 בנתב)
  • אפליקציית מכבי בטלפון החכם שלכם
  • אתר מכבי online

יש להסדיר את האישור לפני הכניסה אל הרופא.
לא ניתן לקבל אישור חריג עבור בן משפחה.


 

האם צריך הפניה לאורטופד או לרופא עיניים ?

אין צורך בהפניה לרופאים מומחים בתחומים הבאים :

אורטופד, כירורג, גניקולוג, אורולוג, אף-אוזן-גרון, רופא עיניים, עור.

פניה לרופא מומחה בתחום אחר מחייבת הפניה של רופא המשפחה, לאחר שיקול קליני.

מומלץ בחום להתייעץ עם רופא המשפחה גם לפני פניה לרופא בתחומים בהם לא נדרשת הפניה.


 

אני צריך מרשם. איך אוכל לקבל אותו ?

לצורך רכישת תרופות יש להציג מרשם מקורי או מרשם חתום אלקטרונית. לא ניתן לפקסס מרשמים.

בקשות למרשמים מומלץ להעביר באמצעות אתר מכבי online או אפליקציית מכבי.
אם המרשם אינו תרופה כרונית, יש לפרט את הסיבה לבקשה, על מנת שהרופא יוכל לקבל החלטה מתאימה.
לאחר אישור הרופא, מרשם חתום אלקטרונית ישלח אליכם לאתר (ולא למייל האישי) בתוך 48 שעות.
שימו לב – החל מפברואר 2018 אין צורך להדפיס את המרשמים.
לסרטון הסבר כיצד להזמין מרשם באתר.

במידה ואין לכם גישה לאתר מכבי, ניתן לשלוח בקשה למרשמים באמצעות דוא"ל או פקס.
במקרה זה תצטרכו להגיע לאסוף את המסמך מהמזכירות, בשעות הקבלה.

לצערנו, לא נוכל לטפל בבקשות מרשמים "מעכשיו לעכשיו", או לתת מענה במהלך קבלת קהל.
למניעת אי-נעימות, יש להיערך ולהזמין מרשמים מראש.

שימו לב – אין צורך להמיר מרשם תקני וחתום מרופא חיצוני (פרטי / בית-חולים / רופא שיניים).
ניתן לפנות לסניפי מכביפארם (אך לא רשתות הפארם) והמרשם ינופק כמו מרשם מכבי.

 

מומלץ לרכוש תרופות ברשת מכביפארם, אך את מרבית התרופות ניתן לרכוש בכל בית מרקחת המקושר למכבי.
יתרונות הרכישה ברשת מכביפארם :

  • שירות אל-תור – איסוף מהיר של תרופות מרשם שהוזמנו מראש.
  • ניפוק מרבית התרופות ל-3 חודשים (יש להציג 3 מרשמים).
  • גמישות (מסוימת) במקרה של מרשמים שתוקפם פג.
  • מחיר מסובסד לתרופות שכיחות גם ללא הצגת מרשם.
  • אביזרים אורטופדיים מוזלים, ללא צורך במרשם או בקשת החזר.
  • תרופות ותכשירים ללא מרשם (OTC) במחיר מוזל, כולל תכשירי מכביCare.
  • שירות רוקח יועץ – הדרכה לשימוש נכון בתרופות בעייתיות, כמו קומדין או משאפים.
  • שירות רוקח אישי – מעקב שוטף וסיוע למטופלים בתרופות אונקולוגיות מיוחדות או מטופלי סטומה.

 

במקרים רבים תנופק לכם בבית המרקחת תרופה גנרית. בתרופה גנרית החומר הפעיל הוא אותו חומר, עם אותה פעילות רפואית, אך החומרים הנלווים משתנים, וכך גם צורת התכשיר (קפסולה, כדור, צבע, גודל).
ברב המוחלט של המקרים, השפעת התרופה הגנרית זהה לזו של התכשיר המקורי, וכך גם תופעות הלוואי שלה.
סל הבריאות דורש מקופ"ח לשווק חלופה אחת לכל תרופה שנכללת בסל.


 

אני צריך אישור מחלה. מה לעשות ?

בקשות לאישורים שונים מומלץ לשלוח באמצעות אתר מכבי online או אפליקציית מכבי. 

יש לפרט בבירור את הסיבה עבורה נדרש המסמך, על מנת שהרופא יוכל לקבל החלטה מתאימה.
הרופא רשאי לדרוש הגעה לביקור מסודר בטרם הוצאת אישור כזה או אחר, לפי שיקול דעתו.
לאחר אישור הרופא, מסמך חתום אלקטרונית ישלח אליכם לאתר (ולא למייל האישי) בתוך 48 שעות.
בקשה לאישור מחלה יש להגיש בזמן אמת (עד 3 ימים לאחר חזרתכם לעבודה) ולציין מהם התסמינים שבגללם נעדרתם מהעבודה, ובאילו תאריכים. בקשות בדיעבד לא יאושרו !

לסרטון הסבר לגבי פניה דרך אתר מכבי.

במידה ואין לכם גישה לאתר מכבי, ניתן לשלוח בקשות לאישורים באמצעות דוא"ל או פקס.
במקרה זה תצטרכו להגיע לאסוף את המסמך מהמזכירות, בשעות הקבלה.

לצערנו, לא נוכל לטפל בבקשות לאישורים "מעכשיו לעכשיו", או לתת מענה במהלך קבלת קהל.
למניעת אי-נעימות, יש להיערך מראש.


 

אני צריך לעשות בדיקות דם. איך אני מקבל הפניה ?

ההחלטה לגבי הצורך לבצע בדיקות מעבדה ותדירותן הינה החלטה רפואית.

מרבית בדיקות המעבדה נעשות כחלק מבירור של תסמינים או מעקב אחרי ממצאים בבדיקות קודמות, והן מבוצעות בהתאם לשיקול דעתו של הרופא. בדיקות אחרות הינן בדיקות סקר אשר מומלצות לכל מטופל בהתאם לנתונים האישיים שלו (מין, גיל, גורמי סיכון).

ככלל, מטופלים צעירים ובריאים אינם נדרשים לביצוע בדיקות מעבדה שגרתיות.
למידע מותאם אישית לגבי הבדיקות המומלצות – אתר "שווה בדיקה".

 

אם דרושה לכם הפניה, מומלץ לפנות לרופא באמצעות אתר מכבי online או אפליקציית מכבי, ולפרט אילו בדיקות נחוצות לכם ומדוע. אם הבדיקות הומלצו ע"י יועץ חיצוני, יש להעביר את ההפניה (ו/או מכתב הסיכום) למרפאה באמצעות פקס או דוא"ל, במקביל לפניה דרך האתר. לאחר אישור הרופא, הפניה חתומה אלקטרונית תשלח אליכם לאתר (ולא למייל האישי) בתוך 48 שעות.

לסרטון הסבר כיצד לפנות דרך האתר.

במידה ואין לכם גישה לאתר מכבי, ניתן לשלוח בקשה להפניה באמצעות דוא"ל או פקס.
במקרה זה תצטרכו להגיע לאסוף את המסמך מהמזכירות, בשעות הקבלה.

מטופלים אונקולוגיים אינם זקוקים להמרה של ההפניות.
הפניה למעבדה שניתנה ע"י האונקולוג או ההמטולוג תכובד במעבדת הסניף.

 

עם קבלת ההפניה, ניתן לפנות למעבדת הסניף.
המעבדה בסניפי הרצליה ורמה"ש פועלת בימים ראשון עד חמישי, בשעות 7:00-11:00. אין צורך בתיאום תור.
שימו לב להנחיות ההכנה לבדיקה המופיעות בתחתית ההפניה, ובפרט להנחיה האם נדרש צום לקראת הבדיקה.


 

 

אני צריך לעשות צילום או CT בטן. איך אני מקבל הפניה ?

ככלל, בדיקות דימות יבוצעו בהתאם לשיקול דעתו המקצועי של רופא המשפחה או רופא-יועץ.

 

צילומים ובדיקות אולטרסאונד

במידה והומלץ לכם על ביצוע בדיקות אלו, יש לפנות לרופא באמצעות אתר מכבי online או אפליקציית מכבי, ולפרט אילו בדיקות נחוצות לכם ומדוע. במידה והרופא יאשר את הבקשה, הפניה חתומה אלקטרונית תשלח אליכם לאתר (ולא למייל האישי) בתוך 48 שעות, ותוכלו להדפיסה.

במידה ואין לכם גישה לאתר מכבי, ניתן לשלוח בקשות לבדיקות דימות באמצעות דוא"ל או פקס.
במקרה זה תצטרכו להגיע לאסוף את ההפניה מהמזכירות, בשעות הקבלה.

צילומי רנטגן ניתן לבצע בכל מכון רנטגן של מכבי.
מכון הרנטגן בסניף רמה"ש פועל בשעות 8:00-18:00, ללא צורך בתור.
בדיקות אולטרסאונד מחייבות תיאום תור במכוני מכבי או אסותא.

 

בדיקות CT, MRI ומיפויים

בדיקות אלו מחייבות אישור מוקדם של רופא מומחה בדימות במרכז הייעוץ הארצי.
בדיקות למטופלים אונקולוגיים יתבצעו בכל בי"ח בהתאם להפנית אונקולוג / המטולוג, ללא אישור נוסף.

במידה והומלץ לכם על בדיקה, יש לפנות לרופא באמצעות אתר מכבי online או אפליקציית מכבי.
במקביל יש להעביר למרפאה את ההפניה (ו/או מכתב הסיכום) של היועץ באמצעות פקס או דוא"ל.
הרופא יעיין במכתב ההמלצה, ויגיש בקשה לאישור הבדיקה. תשובת מרכז הדימות הארצי תתקבל בתוך 4-7 ימים.
עם אישור הבקשה ע"י מומחה דימות יונפק טופס התחייבות. ניתן לעקוב אחרי סטטוס הבקשה באתר מכבי.
(במהלך 2015 צפוי להשתנות נוהל הטיפול בבקשות דימות).

במידה ואין לכם גישה לאתר מכבי, ניתן לשלוח בקשות לבדיקות דימות באמצעות דוא"ל או פקס.
במקרה זה תצטרכו להגיע לאסוף את ההפניה מהמזכירות, בשעות הקבלה.

 

לסרטון הסבר לגבי פניה דרך אתר מכבי.


 

עשיתי בדיקות. איך אני יודע אם התוצאות תקינות ?

תוצאות הבדיקות שבצעתם (מעבדה, הדמיה) מתקבלות תוך מספר ימים.
אתם מוזמנים (ומתבקשים) לעיין בתוצאות הבדיקות באתר מכבי online או באפליקציה.

הרופא עובר על תוצאות הבדיקות שביצעתם. במידה וישנה תוצאה בעלת משמעות קלינית דחופה,
צוות המרפאה ייצור אתכם קשר, וינחה אתכם כיצד להתקדם בבירור או הטיפול.
חשוב לציין כי תוצאה "מחוץ לסוגריים" יכולה להיות חסרת משמעות קלינית.
במידה ויש לכם שאלות לגבי תוצאות הבדיקה, ניתן לפנות לרופא באמצעות דוא"ל.

שימו לב – רופאי מכבי מקבלים עדכון לגבי (מרבית) הבדיקות שבוצעו במכוני מכבי או בי"ח אסותא, אך לא לגבי בדיקות שבוצעו בבתי חולים אחרים, ציבוריים או פרטיים.
מומלץ להעביר לרופא המשפחה דו"ח מסכם של כל בדיקה (או ייעוץ) שבוצעו מחוץ למכבי, ובכלל זה בדיקות סקר שבוצעו באופן פרטי (ממוגרפיה, קולונוסקופיה) ובדיקות במסגרת "סקר מנהלים" מטעם מקום העבודה.
מומלץ להעביר את דו"ח הבדיקה גם אם תוצאותיה תקינות, לצורך תיעוד בגליון הרפואי.


 

כיצד לקבל התחייבות (טופס 17) לטיפול בבית חולים ?

כל פניה לטיפול בבי"ח ציבורי דורשת התחייבות (טופס 17) של מכבי לתשלום בגין השירות.
בקשות התחייבות מטופלות במשרד הסניף, ולא במרפאה.

טופס 17 ינופק במקרים בהם לא ניתן לקבל את הטיפול במסגרת מכבי. לפי הנחיות משרד הבריאות, קופ"ח רשאית לסרב לנפק טופס 17 כאשר השירות הנדרש קיים במסגרת הקופה, ו/או רשאית לכוון את המטופל לקבלת שירות בבתי-חולים שעימם יש לה הסכמים.
ניפוק טופס 17 כרוך בתשלום.

 

יתרונות בקבלת השירות במסגרת הקופה :

  • רופא קבוע, מומחה ולא מתמחה.
  • קבלת קהל בשעות אחה"צ.
  • זמינות תורים טובה או דומה לבי"ח.
  • שירות בסניפי מכבי, קרוב לבית.
  • היכרות של הרופא עם נהלי הקופה.
  • מרשמים והפניות אינם דורשים המרה.

 

כיצד לקבל טופס התחייבות ? 

לצורך קבלת התחייבות דרושים 2 מסמכים :

  • סיכום רפואי (מרופא המשפחה או הרופא היועץ) שמסביר את הצורך בטיפול בבית חולים
  • מכתב זימון לתור שנקבע בבית החולים (עם "קוד טיפול" נדרש).

יש להעביר את המסמכים למשרד הסניף באמצעות פקס או דוא"ל. (ראה מידע נוסף כאן).
עם קבלת הבקשה היא מועברת לאישור מנהלי, והתשובה מתקבלת לאחר מספר ימים.
ניתן לעקוב אחר סטטוס הבקשה באמצעות אתר מכבי online ("פניות מנהליות").
עם אישור הבקשה ניתן להדפיס את ההתחייבות ישירות מאתר מכבי.
לחלופין, משרד הסניף יכול לשלוח את ההתחייבות בפקס או דוא"ל.


 

 

כיצד לקבל אישור לתרופה ? כמה צריך לשלם על תרופות ?

קופ"ח מחוייבת לספק למטופל את כל התרופות הכלולות בסל הבריאות, בעלות מסובסדת (16 ש"ח או 15% מהעלות, הגבוהה מביניהם). סל מכבי כולל תרופות רבות מעבר לסל הבריאות, שגם הן מנופקות בעלות מסובסדת כנ"ל.
ישנן תרופות שאינן נכללות בסל התרופות הממלכתי או סל מכבי, אך מטופלים בעלי ביטוח משלים יכולים לרכוש תרופות אלו במחיר מסובסד, בדר"כ כ-50% מהמחיר המלא של התרופה. (תרופות שב"ן).

 

תרופות מסויימות מחייבות אישור מוקדם של הקופה, על מנת לוודא שהמטופל עומד בקריטריונים לקבלת התרופה.
על מנת לקבל אישור לתרופה יש להגיש למשרד הסניף בקשה מנומקת, מלווה במכתב המלצה מפורט של רופא יועץ.
מומלץ להיעזר ברופא המשפחה בתהליך זה. במידה והבקשה נדחית, ניתן לערער על הדחיה.

 

מטופלים הנוטלים תרופות באופן קבוע, או סובלים ממחלות מסויימות זכאים ל"קוד חולה כרוני". (במקרים שבהם הקוד לא הוזן אוטומטית, יש לפנות למשרד הסניף עם סיכום רפואי, ולבקש הזנת הקוד).

חולה כרוני זכאי ל"תקרת תשלום רבעונית" – המטופל לא ישלם מעבר לתקרה הרבעונית, כ-900 ₪, גם אם הוא מקבל תרופות יקרות בהרבה. תקרת התשלום כולל רק תרופות וציוד רפואי הנכללים בסל הבריאות.

מטופל המתקשה לשלם על תרופותיו מתבקש לפנות לרופא, לבדיקת דרכים אפשריות לסיוע.

 

מטופלים אונקולוגיים אינם משלמים על תרופות הקשורות במחלתם.
בניגוד לעבר, חולה אונקולוגי כן יידרש לשלם על תרופות שאינן אונקולוגיות.


 

אני צריך שירות מנהליים ממשרד הסניף. כיצד לפנות ?

מבוטחי מכבי נזקקים לשירותים מנהלתיים שונים הניתנים במשרד הסניף (ולא במרפאה) :
קבלת טופס התחייבות (טופס 17), החזר עלות פניה למיון, אישורים לתרופות, הסדרת חובות ועוד.

ברב המוחלט של המקרים, ניתן לקבל שירותים מנהליים ללא הגעה לסניף.

מומלץ לפנות באמצעות אתר מכבי online. או באמצעות פקס או דוא"ל של משרד הסניף.

יש לפנות למשרד הסניף בהתאם למקום המגורים, על מנת לייעל את השירות.

משרד סניף הרצליה

משרד סניף רמת השרון

 


 

מה עושים עם תרופות מיותרות?

אנו אוספים תרופות שאינן בשימוש (גם אם פג תוקפן) ומעבירים אותן לארגון "חברים לרפואה"

ארגון מתנדבים אשר ממיין את התרופות, ומעביר את התרופות התקפות למטופלים שידם אינה משגת, ללא עלות.

התרופות שפג תוקפן מועברות להשמדה מבוקרת, כך ששאריות התרופה לא ימצאו את דרכם אל מי השתיה שלנו.

לסרטון הסבר (מעורר השראה)