שאלות ותשובות

כיצד לקבוע תור לרופא ? איך ניתן לקבל מרשם או הפניה ? מה עושים אם שכחתי כרטיס ?
הקליקו על השאלה ותקבלו תשובה מפורטת. עדיין לא מצאתם תשובה לשאלה שלכם ?
אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר או לפנות למוקד מכבי ללא הפסקה בטלפון *3555.

לתשומת לבכם, המידע באתר זה הינו כללי בלבד.

אני צריך תור לרופא. כיצד אוכל להזמין תור?

יש שלוש דרכים לזימון תורים למרפאה:

  1. אתר מכבי Online – להזמנה לחץ כאן.
  2. אפליקציית מכבי בסמארטפון.
  3. זימון טלפוני 053-9956782

 

בכל יום ישנם תורים דחופים קצרים (5 דקות) המיועדים למחלה חריפה (3 ימים) או פציעה.
תורים אלו נפתחים לזימון בכל בוקר בשעה 06:00, עבור אותו היום בלבד.

 

במידה ולא הצלחת לתאם תור מתאים בדרכים הנ"ל יש לפנות למזכירות המרפאה בשעות הפעילות.

 

נא להגיע בזמן לתור שקבעתם. מטופל שיגיע באיחור יאלץ להמתין עד לתור הפנוי הבא, או לסוף המשמרת.
נא לא להגיע ללא תיאום מראש. נא להקפיד לבטל תור שאינו נחוץ.
בכל תור ניתן לתת מענה למטופל אחד בלבד.


 

 

אמצע הלילה, אני עם חום גבוה, והמרפאה סגורה. מה עושים?

מכבי מפעילה מערך מוקדי-חירום אשר נותנים מענה למצבים רפואיים דחופים בשעות שבהן המרפאות אינן פעילות. המוקדים פועלים בימי השבוע בשעות הערב, ובסופי שבוע במשך כל שעות היום והערב.
לאיתור מוקד חירום (כללי / טראומה / נשים) לחצו כאן.
בכל פניה למוקד תבדקו ע"י רופא ואחות, ובמידת הצורך יבוצעו בדיקות מעבדה, צילומים או אק"ג. במוקד נשים יבוצעו אולטרסאונד וניטור עוברי. במוקדי החירום ניתן לקבל מגוון טיפולים, כדוגמת עירוי נוזלים, אנטיביוטיקה, אינהלציות, משככי כאבים, קיבועים או גבס, הדבקת חתכים ועוד.
פניה למוקד ללא הפנית רופא כרוכה בעלות סמלית.

 

במקרה של התלבטות רפואית, ניתן להתייעץ עם מוקד האחיות של מכבי. מוקד האחיות פעיל 24/7, בטלפון 3555* שלוחה 4.  במקרים רבים האחיות יוכלו לתת מענה או הכוונה. אם לא ימצא פתרון לבעיה, תוכלו לקבל מהאחות המייעצת הפניה למיון.

 

מטופל שהופנה לחדר מיון יכול לפנות לכל אחד מבתי החולים בארץ, לפי בחירתו. כאשר מטופל פונה לחדר המיון ללא הפניה, ואינו מתאשפז, הוא יחויב בתשלום גבוה. פניה בשעות הלילה המאוחרות, או במצבים רפואיים מוגדרים, תחוייב באגרת מיון מוזלת.

לחצו כאן למידע נוסף באתר משרד הבריאות לגבי פניה לחדר מיון.


 

הגעתי למרפאה, אך שכחתי כרטיס. מה עושים?

כל ביקור במרפאה, לכל מטרה, מחייב הצגת כרטיס מכבי.
הכרטיס משמש לזיהוי ודאי של המטופל, וכן לדיווח לשם תגמול הרופא בגין השירות.
כאשר אתם מבקשים שירות עבור בן משפחה, יש להגיע עם הכרטיס שלו.
בהגעתכם למרפאה יש להעביר כרטיס אצל המזכירה.

 

במידה ושכחתם כרטיס יש לקבל "אישור ביקור ללא כרטיס" באחת מהדרכים הבאות :

  • מוקד מכבי ללא הפסקה (3555*, שלוחה 8 בנתב)
  • אפליקציית מכבי בטלפון החכם שלכם
  • אתר מכבי online

יש להסדיר את האישור לפני הכניסה אל הרופא.
לא ניתן לקבל אישור חריג עבור בן משפחה.


 

האם צריך הפניה לאורטופד או לרופא עיניים?

אין צורך בהפניה לרופאים מומחים בתחומים הבאים:

אורטופד, כירורג, גניקולוג, אורולוג, אף-אוזן-גרון, רופא עיניים, עור.

פניה לרופא מומחה בתחום אחר מחייבת הפניה של רופא המשפחה, לאחר שיקול קליני.

ניתן להתייעץ עם רופא המשפחה גם לפני פניה לרופא בתחומים בהם לא נדרשת הפניה.


 

אני צריך מרשם. איך אוכל לקבל אותו?

בקשות למרשמים מומלץ להעביר באמצעות אתר מכבי online או אפליקציית מכבי.
אם המרשם אינו תרופה כרונית, יש לפרט את הסיבה לבקשה, על מנת שהרופא יוכל לקבל החלטה מתאימה.
לאחר אישור הרופא, מרשם חתום אלקטרונית ישלח אליכם לאתר (ולא למייל האישי).
להסבר כיצד להזמין מרשם באתר או באפליקציה – לחצו כאן.

במידה ואין לכם גישה לאתר מכבי, ניתן לשלוח בקשה למרשמים באמצעות דוא"ל או פקס.
במקרה זה תצטרכו להסדיר פתיחת ביקור ללא כרטיס – ראו הסבר כאן.

לאחר אישור הרופא, המרשמים משודרים ישירות לבית המרקחת. אין צורך בהצגת מרשם מודפס.
לפני הפניה לבית המרקחת כדאי לוודא כי קיימים מרשמים תקפים.
ראו כאן המלצות לניהול מרשמים ותרופות.

לא ניתן לשדר מרשמים של משככי כאבים נרקוטיים (מורפין, אוקסיקוד, בוטרנס ודומיהם) או מרשמים של ריטאלין ודומיו (קונצרטה, אדרל, ויואנס). במקרים אלו ניתן להגיש בקשה וירטואלית, אך לאחר אישורה יש להגיע למרפאה לאסוף מרשמים חתומים.

לצערנו, לא נוכל לטפל בבקשות מרשמים "מעכשיו לעכשיו", או לתת מענה במהלך קבלת קהל.
למניעת אי-נעימות, יש להיערך ולהזמין מרשמים מראש.

שימו לב – אין צורך להמיר מרשם תקני וחתום מרופא חיצוני (פרטי / בית-חולים / רופא שיניים).
ניתן לפנות עם המרשם למכביפארם, סופרפארם או בתי מרקחת בהסדר. ראו פירוט נוסף כאן.

במקרים רבים תנופק לכם בבית המרקחת תרופה גנרית. בתרופה גנרית החומר הפעיל הוא אותו חומר, עם אותה פעילות רפואית, אך החומרים הנלווים משתנים, וכך גם צורת התכשיר (קפסולה, כדור, צבע, גודל).
ברב המוחלט של המקרים, השפעת התרופה הגנרית זהה לזו של התכשיר המקורי, וכך גם תופעות הלוואי שלה.
סל הבריאות דורש מקופ"ח לשווק חלופה אחת לכל תרופה שנכללת בסל.
במידה ויש בעיה עם חלופה גנרית – נא להתייעץ עם הרופאה.


 

אני צריך אישור מחלה. מה לעשות?

בקשות לאישורי מחלה מומלץ לשלוח באמצעות אתר מכבי online או אפליקציית מכבי.
לאחר אישור הרופא, מסמך חתום אלקטרונית ישלח אליכם לאתר (ולא למייל האישי).
להסבר על פניה וירטואלית לרופא ראו כאן.
(שימו לב לבחור "אישור מחלה" ולא "אישור רפואי").

במידה ואין לכם גישה לאתר מכבי, ניתן לשלוח בקשות לאישורים באמצעות דוא"ל או פקס.
במקרה זה תצטרכו להגיע לאסוף את המסמך מהמזכירות, בשעות הקבלה.

בהתאם להנחיות משרד הבריאות,
אישור מחלה ללא ביקור מוגבל עד 4 ימים.
מחלה ממושכת יותר ממילא מצדיקה בדיקה אצל רופא.
בעת בקשת אישור מחלה חובה לציין מה היו התסמינים בגללם נעדרתם.
האבחנה לא תופיע על האישור שיועבר למעסיק, אך חייבת להיות מתועדת בתיק.
לתשומת לבכם, בהתאם לשיקול דעתו, הרופא יכול לבקש הגעה לביקור מסודר בטרם הוצאת אישור.

בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד החינוך, היעדרות תלמידים עד 4 ימים אינה דורשת אישור רופא.

 


 

אני צריך לעשות בדיקות דם. איך אני מקבל הפניה?

ההחלטה לגבי הצורך לבצע בדיקות מעבדה ותדירותן הינה החלטה רפואית.

מרבית בדיקות המעבדה נעשות כחלק מבירור של תסמינים או מעקב אחרי ממצאים בבדיקות קודמות, והן מבוצעות בהתאם לשיקול דעתו של הרופא. בדיקות אחרות הינן בדיקות סקר אשר מומלצות לכל מטופל בהתאם לנתונים האישיים שלו (מין, גיל, גורמי סיכון).

ככלל, מטופלים צעירים ובריאים אינם נדרשים לביצוע בדיקות מעבדה שגרתיות.
למידע מותאם אישית לגבי הבדיקות המומלצות – אתר "שווה בדיקה".

 

אם דרושה לכם הפניה, מומלץ לפנות לרופא באמצעות אתר מכבי online או אפליקציית מכבי, ולפרט אילו בדיקות נחוצות לכם ומדוע. אם הבדיקות הומלצו ע"י יועץ חיצוני, יש להעביר את ההפניה (ו/או מכתב הסיכום) למרפאה באמצעות פקס או דוא"ל, במקביל לפניה דרך האתר. לאחר אישור הרופא, הפניה חתומה אלקטרונית תשלח אליכם לאתר (ולא למייל האישי).
להסבר על פניה וירטואלית לרופא לחצו כאן.

במידה ואין לכם גישה לאתר מכבי, ניתן לשלוח בקשה להפניה באמצעות דוא"ל או פקס.
במקרה זה תצטרכו להגיע לאסוף את המסמך מהמזכירות, בשעות הקבלה.

מטופלים אונקולוגיים אינם זקוקים להמרה של ההפניות.
הפניה למעבדה שניתנה ע"י האונקולוג או ההמטולוג תכובד במעבדת הסניף.

עם קבלת ההפניה, ניתן לפנות למעבדת הסניף.
המעבדה בסניפי הרצליה ורמה"ש פועלת בימים ראשון עד חמישי, בשעות 7:00-11:00. אין צורך בתיאום תור.
שימו לב להנחיות ההכנה לבדיקה המופיעות בתחתית ההפניה, ובפרט להנחיה האם נדרש צום לקראת הבדיקה.


 

 

אני צריך לעשות צילום או CT בטן. איך אני מקבל הפניה?

ככלל, בדיקות דימות יבוצעו בהתאם לשיקול דעתו המקצועי של רופא המשפחה או רופא-יועץ.

 

צילומים ובדיקות אולטרסאונד

במידה והומלץ לכם על ביצוע בדיקות אלו, יש לפנות לרופא באמצעות אתר מכבי online או אפליקציית מכבי, ולפרט אילו בדיקות נחוצות לכם ומדוע. אם הבדיקות הומלצו ע"י יועץ חיצוני, יש להעביר את ההפניה (ו/או מכתב הסיכום) למרפאה באמצעות פקס או דוא"ל, במקביל לפניה דרך האתר. במידה והרופא יאשר את הבקשה, הפניה חתומה אלקטרונית תשלח אליכם לאתר (ולא למייל האישי), ותוכלו להדפיסה.

במידה ואין לכם גישה לאתר מכבי, ניתן לשלוח בקשות לבדיקות דימות באמצעות דוא"ל או פקס.
במקרה זה תצטרכו להגיע לאסוף את ההפניה מהמזכירות, בשעות הקבלה.

צילומי רנטגן ניתן לבצע בכל מכון רנטגן של מכבי.
מכון הרנטגן בסניף רמה"ש פועל בשעות 8:00-18:00, ללא צורך בתור.
בדיקות אולטרסאונד מחייבות תיאום תור במכוני מכבי או אסותא.

 

בדיקות CT, MRI ומיפויים

מרבית בדיקות הדימות המתקדמות מחייבות אישור מוקדם של רופא מומחה בדימות במרכז הייעוץ הארצי.
רופא המשפחה יכול להפנות ישירות רק לביצוע של CT מח או CT אורטופדי.

אם הומלצה לכם בדיקת דימות אורטופדית (למשל MRI של עמוד השדרה) –
יש להעביר את המלצת היועץ אל מרכז אישורי הדימות של מכבי:
פקס 03-7952704 או דוא"ל dimutrequest@mac.org.il.
במידת הצורך צוות מרכז האישורים ייצור אתכם קשר לקבלת מידע נוסף.

במידה והומלצה בדיקת דימות מתקדמת אחרת
יש לפנות אל רופא המשפחה על מנת שיגיש בקשה לאישור.
מומלץ לפנות באמצעות אתר מכבי online או אפליקציית מכבי.
במקביל יש להעביר למרפאה את ההפניה (ו/או מכתב הסיכום) של היועץ באמצעות דוא"ל או פקס.
במידה ואין לכם גישה לאתר מכבי, ניתן לשלוח בקשות לבדיקות דימות באמצעות דוא"ל או פקס.

תשובת מרכז הדימות הארצי מתקבלת בדר"כ תוך 4-7 ימי עבודה.
ניתן לעקוב אחרי סטטוס הבקשה באתר או אפליקציית מכבי.
עם אישור הבקשה יופק גם טופס התחייבות (טופס 17), לרב לבי"ח אסותא.
במידה והבדיקה נקבעה בבי"ח אחר – ניתן לפנות למשרדי מכבי ולבקש "שינוי יעד התחייבות".


 

עשיתי בדיקות. איך אני יודע אם התוצאות תקינות?

תוצאות הבדיקות שבצעתם (מעבדה, הדמיה) מתקבלות תוך מספר ימים.
אתם מוזמנים (ומתבקשים) לעיין בתוצאות הבדיקות באתר מכבי online או באפליקציה.

כשבוע לאחר ביצוע הבדיקות יש ליצור קשר עם הרופאה לצורך קבלת משוב על התוצאות והמלצות להמשך בירור או טיפול. הודעה יזומה מהמרפאה תתקבל רק במקרה של תוצאות קריטיות. מומלץ לפנות לרופאה דרך האתר, האפליקציה או המייל.

תוצאה "מחוץ לסוגריים" יכולה להיות חסרת משמעות קלינית, ולעומתה תוצאה "תקינה" יכולה להיות בעלת משמעות במקרה הפרטי שלכם. לכן ישנה חשיבות גדולה ב"סגירת מעגל" מול הרופאה.

שימו לב – רופאי מכבי מקבלים עדכון לגבי (מרבית) הבדיקות שבוצעו במכוני מכבי או בי"ח אסותא, אך לא לגבי בדיקות שבוצעו בבתי חולים אחרים, ציבוריים או פרטיים.
מומלץ להעביר לרופא המשפחה דו"ח מסכם של כל בדיקה (או ייעוץ) שבוצעו מחוץ למכבי, ובכלל זה בדיקות סקר שבוצעו באופן פרטי (ממוגרפיה, קולונוסקופיה) ובדיקות במסגרת "סקר מנהלים" מטעם מקום העבודה.
מומלץ להעביר את דו"ח הבדיקה גם אם תוצאותיה תקינות, לצורך תיעוד בגליון הרפואי.


 

כיצד לקבל התחייבות (טופס 17) לטיפול בבית חולים?

כל פניה לטיפול בבי"ח ציבורי דורשת התחייבות (טופס 17) של מכבי לתשלום בגין השירות.
בקשות התחייבות מטופלות במשרד הסניף, ולא במרפאה.

טופס 17 ינופק במקרים בהם לא ניתן לקבל את הטיפול במסגרת מכבי. לפי הנחיות משרד הבריאות, קופ"ח רשאית לסרב לנפק טופס 17 כאשר השירות הנדרש קיים במסגרת הקופה, ו/או רשאית לכוון את המטופל לקבלת שירות בבתי-חולים שעימם יש לה הסכמים.
ניפוק טופס 17 כרוך בתשלום.

 

יתרונות בקבלת השירות במסגרת הקופה:

  • רופא קבוע, מומחה ולא מתמחה.
  • קבלת קהל בשעות אחה"צ.
  • זמינות תורים טובה או דומה לבי"ח.
  • שירות בסניפי מכבי, קרוב לבית.
  • היכרות של הרופא עם נהלי הקופה.
  • מרשמים והפניות אינם דורשים המרה.

 

כיצד לקבל טופס התחייבות? 

לצורך קבלת התחייבות דרושים 2 מסמכים:

  • סיכום רפואי (מרופא המשפחה או הרופא היועץ) שמסביר את הצורך בטיפול בבית חולים
  • מכתב זימון לתור שנקבע בבית החולים (עם "קוד טיפול" נדרש).

 

מומלץ להעביר את המסמכים באמצעות האפליקציה של מכבי, לפי ההסבר המופיע כאן.
זו הדרך הפשוטה ביותר והמהירה ביותר לקבלת התחייבות.
במידה ואין לכם גישה לאפליקציה, ניתן לפנות למשרד הסניף כמפורט כאן.
עם קבלת הבקשה היא מועברת לאישור מנהלי, והתשובה מתקבלת לאחר מספר ימים.
ניתן לעקוב אחר סטטוס הבקשה באמצעות אתר מכבי online ("פניות מנהליות").
עם אישור הבקשה ניתן להדפיס את ההתחייבות ישירות מאתר מכבי.
לחלופין, משרד הסניף יכול לשלוח את ההתחייבות בפקס או דוא"ל.


 

 

כיצד לקבל אישור לתרופה? כמה צריך לשלם על תרופות?

קופ"ח מחוייבת לספק למטופל את כל התרופות הכלולות בסל הבריאות, בעלות מסובסדת (17 ש"ח או 15% מהעלות, הגבוהה מביניהם). סל מכבי כולל תרופות רבות מעבר לסל הבריאות, שגם הן מנופקות בעלות מסובסדת כנ"ל.
ישנן תרופות שאינן נכללות בסל התרופות הממלכתי או סל מכבי, אך מטופלים בעלי ביטוח משלים יכולים לרכוש תרופות אלו במחיר מסובסד, בדר"כ כ-50% מהמחיר המלא של התרופה. (תרופות שב"ן).

 

תרופות מסויימות מחייבות אישור מוקדם של הקופה, על מנת לוודא שהמטופל עומד בקריטריונים לקבלת התרופה.
על מנת לקבל אישור לתרופה יש להגיש בקשה מנומקת, מלווה במכתב המלצה מפורט של רופא יועץ.
הדרך הפשוטה והמהירה ביותר היא באמצעות האפליקציה של מכבי, לפי ההסבר המופיע כאן.
זו הדרך הפשוטה ביותר והמהירה ביותר לקבלת אישור לתרופה.
במידה ואין לכם גישה לאפליקציה, ניתן לפנות למשרד הסניף כמפורט כאן.
עם קבלת הבקשה היא מועברת לאישור מנהלי, והתשובה מתקבלת לאחר מספר ימים.
ניתן לעקוב אחר סטטוס הבקשה באמצעות אתר מכבי online ("פניות מנהליות").
בכל בעיה או במקרה של סירוב מומלץ לפנות לרופא המשפחה.

 

מטופלים הנוטלים תרופות באופן קבוע, או סובלים ממחלות מסויימות זכאים ל"קוד חולה כרוני". (במקרים שבהם הקוד לא הוזן אוטומטית, יש לפנות למשרד הסניף עם סיכום רפואי, ולבקש הזנת הקוד).

חולה כרוני זכאי ל"תקרת תשלום רבעונית" – המטופל לא ישלם מעבר לתקרה הרבעונית, כ-900 ₪, גם אם הוא מקבל תרופות יקרות בהרבה. תקרת התשלום כולל רק תרופות וציוד רפואי הנכללים בסל הבריאות.

מטופל המתקשה לשלם על תרופותיו מתבקש לפנות לרופא, לבדיקת דרכים אפשריות לסיוע.

 

מטופלים אונקולוגיים אינם משלמים על תרופות הקשורות במחלתם.
בניגוד לעבר, חולה אונקולוגי כן יידרש לשלם על תרופות שאינן אונקולוגיות.


 

אני צריך שירות מנהליים ממשרד הסניף. כיצד לפנות?

מבוטחי מכבי נזקקים לשירותים מנהלתיים שונים הניתנים במשרד הסניף (ולא במרפאה).
ברב המוחלט של המקרים, ניתן לקבל שירותים מנהליים ללא הגעה לסניף.
קבלת התחייבות (טופס 17), החזר מיון או אישור תרופה יכולים לקבל מענה דרך האפליקציה.
(ראה הסברים וקישורים תחת השאלות המתאימות המופיעות בעמוד זה).
במקרים אחרים ניתן לפנות באמצעות פקס או דוא"ל של משרד הסניף הרלבטי.
יש לפנות למשרד הסניף בהתאם למקום המגורים.

משרד סניף הרצליה

משרד סניף רמת השרון

 


 

מה עושים עם תרופות מיותרות?

אנו אוספים תרופות שאינן בשימוש (גם אם פג תוקפן) ומעבירים אותן לארגון "חברים לרפואה"

ארגון מתנדבים אשר ממיין את התרופות, ומעביר את התרופות התקפות למטופלים שידם אינה משגת, ללא עלות.

התרופות שפג תוקפן מועברות להשמדה מבוקרת, כך ששאריות התרופה לא ימצאו את דרכם אל מי השתיה שלנו.

לסרטון הסבר (מעורר השראה)